HCNPFC7/1/2019 ID intern unic: 379580 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE | |
HOTĂRÎRE
Nr. 7/1
din 18.02.2019 | |
referitor la aprobarea Regulamentului cu privire la dezvăluirea informației de către emitenții de valori mobiliare | |
Publicat : 01.03.2019 în Monitorul Oficial Nr. 76-85 art Nr : 417 Data intrarii in vigoare : 01.03.2019 | |
ÎNREGISTRAT:
Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova nr. 1421 din 20 februarie 2019 Ministru ______Victoria IFTODI În temeiul art.8 lit. i) din Legea nr.192/1998 privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.117-126 BIS), art.91 din Legea nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.1-4, art. 1), art.118 alin.(5) și art.125 alin.(7) din Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193-197, art.665), COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la dezvăluirea informației de către emitenții de valori mobiliare, conform anexei.HOTĂRĂŞTE: 2. Se abrogă Regulamentul cu privire la dezvăluirea informației de către emitenții de valori mobiliare, aprobat prin Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.7/11 din 12 februarie 2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.134-139, art.863). 3. Prezenta Hotărâre intră în vigoare la data publicării. PREŞEDINTELE COMISIEI NAŢIONALE A PIEŢEI FINANCIARE Valeriu CHIȚAN Nr. 7/1. Chişinău, 18 februarie 2019. Aprobat
prin Hotărârea CNPF nr. 7/1 din 18.02.2019 REGULAMENT
1. Regulamentul cu privire la dezvăluirea informației de către emitenții de valori mobiliare (în continuare - Regulament) stabileşte conţinutul şi modul de dezvăluire a informaţiei de către următoarele categorii de emitenţi de valori mobiliare: cu privire la dezvăluirea informaţiei de către emitenţii de valori mobiliare Capitolul I DISPOZIŢII GENERALE 1) emitentul, care întruneşte criteriile unei entităţi de interes public (în continuare entitate de interes public); 2) emitentul, ale cărui valori mobiliare sunt admise spre tranzacţionare în cadrul sistemului multilateral de tranzacţionare (în continuare – entitate admisă în cadrul MTF); 3) emitentul, altul decât cei menționați la sbp. 1) și 2), ale cărui valori mobiliare se tranzacţionează în afara pieţei reglementate şi/sau MTF (în continuare - entitate în afara pieței reglementate şi/sau MTF). 2. Prezentul Regulament nu se aplică: 1) autorităţilor publice centrale şi locale; 2) emitenţilor care au emis recipise depozitare moldoveneşti. 3. Emitenții de valori mobiliare iau măsurile necesare pentru ca informaţia, dezvăluită public conform prevederilor prezentului Regulament, să rămână astfel disponibilă pe o perioadă de cel puţin 5 ani. 4. Termenii şi expresiile utilizate în Regulament au semnificaţia prevăzută în Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital (în continuare – Legea nr.171/2012). De asemenea, în scopul prezentului Regulament, se definesc următoarele noțiuni: rapoarte periodice - rapoartele anuale și semestriale, dezvăluite public/prezentate Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (în continuare – Comisia Naţională) de către emitenții de valori mobiliare în modul prevăzut de prezentul Regulament, rapoarte /informații de ordin continuu - informații despre evenimentele care influenţează emitentul, precum și informaţii privind deţinerile importante de acţiuni, necesare a fi dezvăluite public/prezentate Comisiei Naționale conform rigorilor legislației, de către emitenții și deținătorii de valori mobiliare, în mod continuu, pe măsura producerii respectivelor evenimente. 5. Informaţia dezvăluită public în conformitate cu prevederile prezentului Regulament trebuie să fie precisă, completă şi corectă și să corespundă atât modului, cât și formei prescrise punctual în Anexele din Regulament. Informația, sistematizată și prescrisă pentru comunicare prin Formularele anexate la Regulament, este dedicată și se prezintă în exclusivitate Comisiei Naționale. 6. Întregul proces de dezvăluire a informațiilor va implica în mod constant evaluarea informațiilor, care urmează să devină publice conform prevederilor prezentului Regulament, din perspectiva respectării cerinţelor Legii nr.133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Capitolul II
7. Emitentul, care la ultima zi a perioadei de gestiune și/sau la data raportării, este definită, în temeiul Legii nr.171/2012 și Legii contabilităţii și raportării financiare nr. 287/2017 (în continuare – Legea nr.287/2017), ca entitate de interes public, este obligată să dezvăluie public, în conformitate cu prevederile Legii nr.171/2012, Legii nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni (în continuare – Legea nr.1134/1997) şi ale prezentului Regulament, următoarele acte/informații:DEZVĂLUIREA INFORMAŢIEI DE CĂTRE ENTITATEA DE INTERES PUBLIC Secţiunea 1 Dispoziţii generale 1) raportul anual; 2) raportul semestrial; 3) declaraţiile intermediare ale conducerii; 4) evenimentele care afectează activitatea sa economico-financiară (în continuare- evenimentele care influenţează emitentul); 5) actele de constituire; 6) informaţiile privind deţinerile importante de acţiuni. 8. Entitatea de interes public este obligată să dezvăluie public informaţia prevăzută la pct.7 prin intermediul Mecanismului oficial de stocare a informaţiei (în continuare – MSI), operator al căruia este Instituția Publică Ediția Periodică „Capital Market” (Hotărârea Comisiei Naționale nr.22/8 din 29.04.2015 cu privire la mecanismul oficial de stocare a informaţiilor), precum şi în formă electronică, pe propria pagina web oficială (cu indicarea datei plasării şi actualizării). 9. Actul de constituire al entităţii de interes public poate prevedea şi dezvăluirea informaţiei în unul sau în mai multe ziare cu difuzare naţională. În acest caz, entitatea publică un comunicat de presă prin care investitorii şi acţionarii sunt informaţi cu privire la disponibilitatea informaţiei dezvăluite public. Comunicatul de presă este transmis în acelaşi timp şi către Comisia Naţională și operatorul pieţei reglementate pe care se tranzacţionează valorile mobiliare. 10. Comisia Naţională este în drept să solicite entității de interes public să publice, conform pct.8 şi pct.9, şi/sau să prezinte Comisiei Naţionale, în termenul punctual prescris, informaţii şi documente, dacă apreciază că acestea sunt importante și necesare pentru informarea și protejarea intereselor investitorilor. În caz de neconformare, Comisia Naţională este în drept să aplice sancţiuni în conformitate cu prevederile legislaţiei şi, dacă deţine, să facă publice respectivele informaţii după audierea emitentului. 11. În cazul în care audierea entităţii de interes public este imposibilă, Comisia Naţională face publică informaţia cu indicarea expresă a faptului imposibilităţii audierii entităţii de interes public. 12. Comisia Naţională poate, de asemenea, solicita de la entitatea de audit, cu care emitentul are relații contractuale, să prezinte Comisiei Naţionale, precum și nemijlocit emitentului, informaţii şi documente,dacă apreciază că acestea sunt necesare pentru informarea și protejarea intereselor investitorilor. 13. Emitentul, valorile mobiliare ale căruia sunt admise spre tranzacţionare pe o piaţă reglementată, va respecta şi cerinţele de dezvăluire a informaţiei conform regulilor pieţelor pe care se tranzacţionează. 14. După recepţionarea informaţiei operatorul pieţei reglementate are obligaţia să publice pe propria pagină web oficială informaţia în cauză în conformitate cu regulile şi reglementările proprii. Secţiunea 2
15. Raportul anual al entității de interes public va conţine:Dezvăluirea raportului anual 1) situaţiile financiare anuale, iar pentru entitatea-mamă și situaţiile financiare anuale consolidate; 2) raportul auditorului, întocmit în conformitate cu Legea nr. 271/2017 privind auditul situaţiilor financiare; 3) raportul conducerii, întocmit conform art.23 din Legea nr. 287/2017, iar pentru entitatea-mamă și raportul consolidat al conducerii, întocmit, respectiv, conform art. 30 din legea prenotată; 4) declaraţiile persoanelor responsabile ale entităţii de interes public, care vor include: a) o declarație din care să rezulte că, din punctul lor de vedere, situaţiile financiare anuale sunt întocmite în conformitate cu legislaţia şi oferă o imagine corectă asupra elementelor patrimoniale, poziţiei financiare şi performanţei financiare ale entităţii de interes public; b) o declarație prin care se confirmă că raportul conducerii prezintă corect evoluţia şi rezultatele activităţii entităţii de interes public; c) o descriere a principalelor riscuri şi incertitudini cu care se confruntă entitatea de interes public; d) numele şi funcţiile persoanelor responsabile, care consemnează supra celor declarate. 16. Entitatea de interes public, în termen de până la 30 aprilie a anului următor perioadei de gestiune, va dezvălui public raportul său anual în modul prevăzut la pct.8 și pct.9, conform formei prescrise în Anexa nr.1 din prezentul Regulament. 17. În același termen prevăzut la pct.16, entitatea de interes public va prezenta Comisiei Naţionale notificarea privind dezvăluirea publică a informației, cu indicarea: 1) fiecărei componente, din cele specificate la pct.15, a raportului anual, a surselor unde acestea sunt disponibile, datei plasării/actualizării; 2) copiei comunicatului de presă prevăzut la pct.9 (se prezintă anexat, dacă e cazul); 3) datei aprobării/modificării Codului de guvernanță corporativă și a surselor unde acesta este disponibil; 4) declarației anuale de guvernanță corporativă (declaraţia „Conformare sau justificare” la Codul de guvernanţă corporativă), precum și a surselor unde aceasta este disponibilă, datei plasării /actualizării; 5) numelui, prenumelui, datelor de contact ale persoanelor responsabile de dezvăluirea informației ale emitentului. 18. Concomitent cu notificarea privind dezvăluirea publică a raportului anual, emitentul va prezenta Comisiei Naționale Formularul nr.1, Formularul nr.4, Formularul nr.5 și Formularul nr.8 din prezentul Regulament. Secţiunea 3
19. Raportul semestrial al entității de interes public va conţine: Dezvăluirea raportului semestrial 1) situaţiile financiare interimare (semestriale), care se întocmesc în conformitate cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară; 2) raportul de revizuire a situațiilor financiare interimare în cazul în care acestea au fost revizuite; 3) raportul intermediar al conducerii, care va include cel puţin: a) evenimentele importante care au avut loc pe parcursul semestrului şi impactul acestora asupra situaţiei economico-financiare a entităţii de interes public şi a entităţilor pe care le controlează, precum şi o descriere a principalelor riscuri pentru următorul semestru; b) descrierea politicii entităţii de interes public cu privire la dividende. Indicarea cuantumului dividendelor anunţate/plătite/neachitate în ultimii 3 ani; c) descrierea oricăror activităţi ale entităţii de interes public de achiziţionare/înstrăinare a propriilor acţiuni sau de convertire, fracţionare sau consolidare a valorilor mobiliare din emisiunile anterioare; d) informaţii privind tranzacţiile importante cu acţiunile entităţii de interes public (cota cărora alcătuieşte cel puţin 5% din acţiunile emise de către entitatea de interes public); 4) declaraţiile persoanelor responsabile ale entităţii de interes public, care se rezumă la: a) o declarație din care să rezulte că, din punctul lor de vedere, situaţiile financiare semestriale sunt întocmite în conformitate cu legislaţia şi oferă o imagine corectă asupra elementelor patrimoniale, poziţiei financiare şi performanţei financiare ale entităţii de interes public; b) o declarație prin care se confirmă că raportul intermediar al conducerii prezintă corect evoluţia şi rezultatele activităţii entităţii de interes public; c) numele şi funcţiile persoanelor responsabile, care consemnează supra celor declarate. 20. Dacă situaţiile financiare semestriale ale entității de interes public au fost supuse revizuirii, raportul de revizuire se publică integral, ca parte componentă a raportului semestrial al entității. În cazul în care situaţiile financiare semestriale nu au fost revizuite, entitatea va specifica acest lucru în raportul semestrial. 21. Raportul semestrial al entității de interes public urmează a fi dezvăluit public în termen de până la 31 august al fiecărui an, în modul prevăzut la pct.8 și pct.9, conform formei prescrise în Anexa nr.1 din prezentul Regulament. 22. În același termen, entitatea de interes public va prezenta Comisiei Naţionale notificarea privind dezvăluirea publică a raportului semestrial, similar prevederilor, și în limita celor aplicabile din pct.17. 23. Concomitent cu notificarea privind dezvăluirea publică a raportului semestrial, emitentul va prezenta Comisiei Naționale Formularul nr.2 și, dacă e cazul, Formularele nr.4 și nr.5 din prezentul Regulament. 24. Formularele nr.4 și nr.5 se prezintă Comisiei Naționale doar dacă unul sau mai multe din evenimentele specificate în respectivele formulare au avul loc în perioada de gestiune. Dacă un formular nu se anexează la raportul semestrial, în notificare se indică expres lipsa formularului și cauza neprezentării acestuia. Secţiunea 4
25. Entitatea de interes public, cu excepția cazului prevăzut la pct.27, este, de asemenea, obligată, în perioada 15 martie - 20 mai a anului și, corespunzător, în perioada 10 septembrie -18 noiembrie, să dezvăluie public declaraţiile intermediare ale conducerii pe durata primului și, respectiv, celui de al doilea semestru, în modul prevăzut la pct.8 și pct.9 din prezentul Regulament.Declaraţiile intermediare ale conducerii 26. Declaraţiile intermediare ale conducerii se referă la perioada cuprinsă între începutul semestrului şi data publicării declaraţiei şi conţin informaţii privind: 1) descrierea generală a evenimentelor şi tranzacţiilor importante cu valori mobiliare ale entităţii de interes public desfăşurate în perioada în cauză şi impactul acestora asupra activităţii entităţii de interes public şi a entităţilor pe care le controlează; 2) descrierea generală a poziţiei financiare şi a performanţei financiare a entităţii de interes public şi a entităţilor pe care le controlează. 27. Entitatea de interes public care, la cererea pieţei reglementate sau din proprie iniţiativă, publică rapoarte trimestriale, nu este obligată să publice declaraţiile intermediare ale conducerii. Secţiunea 5
28. Entitatea de interes public este obligată să dezvăluie public, în mod continuu, pe măsura producerii lor, informaţii privind evenimentele care influenţează activitatea acestuia și care se referă, fără a se limita, la următoarele:Dezvăluirea informaţiei privind evenimentele care influenţează emitentul 1) orice modificare a drepturilor aferente valorilor mobiliare emise de emitent, precum şi a instrumentelor derivate care oferă drepturi asupra valorilor mobiliare; 2) noile emisiuni de valorilor mobiliare ale emitentului şi rezultatele acestora; 3) plata dividendelor/dobânzilor aferente valorilor mobiliare emise de emitent; 4) convertirea, fracţionarea sau consolidarea valorilor mobiliare din emisiunile anterioare; 5) convocarea adunării generale a acţionarilor sau, dacă e cazul, decizia organului de conducere al entității privind refuzul de a convoca adunarea generală a acţionarilor cu indicarea motivelor neconvocării; 6) deciziile adoptate de adunarea generală a acţionarilor, inclusiv informaţia privind adunarea generală a acţionarilor care nu a avut loc din cauza lipsei de cvorum; 7) deciziile consiliului emientului asupra chestiunilor menţionate la art. 65 alin.(2) lit.b), lit.d), lit. f) – g1), lit.i1) şi lit. k) din Legea nr. 1134/1997; 8) schimbări în organele de conducere ale emitentului, precum şi cauzele care au generat: a) modificări în structura organelor de conducere (de ex.: organul executiv unipersonal în colegial, lipsa consiliului entităţii etc.); b) modificări privind atribuţiile organelor de conducere; c) demisionarea persoanelor cu funcţii de răspundere; d) încetarea înainte de termen a împuternicirilor organelor de conducere; 9) modificarea denumirii şi adresei juridice a emitentului; 10) orice modificare cu privire la entitatea de audit şi societatea de registru, precum şi cauzele care au generat modificarea respectivă; 11) aprobarea deciziei privind achiziționarea de către emitent a propriilor acțiuni sau cu privire la înstrăinarea acțiunilor de tezaur; 12) litigiile în care este implicat emitentul de valori mobiliare şi care prin soluţionare ar putea avea un impact negativ major asupra acestuia; 13) decizia de reorganizare, precum şi iniţierea/finalizarea oricărei proceduri de insolvabilitate/dizolvare a emitentului, şi/sau iniţierea/finalizarea oricărei proceduri de reorganizare şi insolvabilitate/dizolvare a persoanei juridice care deţine controlul sau se află sub controlul emitentului; 14) operaţiuni extrabilanţiere cu efecte semnificative asupra performanţei financiare a entităţii de interes public (valoarea căreia depășește cel puțin 10% din valoarea totală a activelor emitentului conform ultimelor situații financiare până la data efectuării operațiunii date); 15) aprobarea deciziilor privind încheierea/efectuarea de către emitent a tranzacţiilor de proporţii şi a tranzacţiilor cu conflict de interese; 16) lansarea unui produs sau serviciu nou pe piață sau extinderea/schimbarea domeniilor principale de activitate; 17) schimbări în controlul asupra emitentului de valori mobiliare; 18) orice aranjamente de natură să determine în viitor schimbări în controlul asupra emitentului de valori mobiliare, în măsura în care astfel de evenimente sunt cunoscute de entitate; 19) dobândirea sau retragerea/suspendarea unor licenţe, patente, mărci sau alte drepturi de proprietate intelectuală dacă acestea au un impact semnificativ asupra activităţii emitentului; 20) limitarea sau suspendarea dreptului de vot al acţionarilor la adunarea generală a acţionarilor, în condiţiile legislaţiei; 21) aprobarea de către emitent a Codului de guvernanță corporativă și/sau a modificărilor la Codul respectiv; 22) înregistrarea de către organul înregistrării de stat a modificărilor la statutul emitentului de valori mobiliare și/sau a statutului în redacție nouă; 23) accelerarea onorării unei obligaţii financiare majore a entității de interes public sau producerea oricărui eveniment care poate atrage după sine incapacitatea de plată a emitentului; 24) oricare alt eveniment care influenţează sau poate influenţa activitatea sau preţul valorilor mobiliare ale emitentului. 29. Entitatea de interes public dezvăluie public informațiile privind producerea unuia/unora din evenimentele specificate la pct.28 în cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de 7 zile lucrătoare de la data apariţiei acestora, în modul prevăzut la pct.8 și pct.9 din prezentul Regulament, cu excepțiile prenotate la pct.30 - 31. Forma prescrisă pentru respectivele comunicate publice de ordin continuu, în funcție de evenimentul produs, se prezintă în Anexa nr.2 la Regulament. 30. În cazul aprobării deciziilor privind încheierea tranzacţiilor de proporţii şi/sau a tranzacţiilor cu conflict de interese, termenul de plasare a respectivei informații de către entitatea de interes public pe propria pagina web - este de până la 3 zile lucrătoare din data aprobării lor. 31. În cazul luării deciziilor privind (i) plata dividendelor, precum și (ii) încheierea tranzacţiilor de proporţii şi/sau a tranzacţiilor cu conflict de interese, entitatea de interes public, de rând cu dezvăluirea publică a informației în modul prenotat la pct.8, va publica respectivul comunicat și în unul sau mai multe ziare cu difuzare naţională, astfel precum prevede statutul acesteia. 32. În același termen, prevăzut la pct.29, entitatea de interes public va prezenta Comisiei Naţionale notificarea privind dezvăluirea publică a informațiilor de ordin continuu, cu indicarea evenimentelor/acțiunilor ce au survenit, a surselor și datei unde/când acestea au fost dezvăluite public, cu anexarea, după caz, a copiilor comunicatelor din publicațiile periodice. 33. De rând cu notificarea privind dezvăluirea informațiilor de ordin continuu, emitentul prezintă Comisiei Naționale Formularul nr.3 din prezentul Regulament, completat doar în partea evenimentului/lor ce a/au avut loc la moment, iar dacă aceste evenimente se referă la (i) emisia de noi acțiuni, restructurarea emisiilor anterioare sau la tranzacțiile societății cu propriile acțiuni și/sau (ii) la plata dividendelor - atunci acesta va prezenta, corespunzător, și Formularul nr.4 și/sau Formularul nr.5 din Regulament. Secţiunea 6
34. Entitatea de interes public, de asemenea, este obligată să dezvăluie public, în modul prevăzut la pct.8 și pct.9: Actele de constituire 1) actul său de constituire, dacă acesta există separat, precum și statutul societății - în termen de cel mult o lună de la înregistrarea de stat a entităţii de interes public; 2) orice modificări şi completări la statutul entităţii de interes public - în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data adoptării acestora de către organul abilitat al emitentului; 3) după caz, statutul emitentului aprobat în redacție nouă sau textul integral, actualizat al statutului, cu toate modificările/completărilre operate la acesta - în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data înregistrării lor la organul înregistrării de stat. 35. Entitatea de interes public va notifica Comisia Naţională privind orice dezvăluire publică a actelor sale de constiture și/sau a modificărilor operate la acestea, cu prezentarea Formularului nr.3 din prezentul Regulament, completat în partea corespunzătoare evenimentului produs. Capitolul III
36. Emitentul, care, la ultima zi a perioadei de gestiune și/sau la data raportării/producerii unui eveniment care influențează emitentul, se regăsește în Lista valorilor mobiliare admise spre tranzacţionare în cadrul MTF (plasată pe pagină web oficială a Bursei de Valori a Moldovei (www.moldse.md;rubrica”Emitenți”)), este obligat să dezvăluie public și să prezinte Comisiei Naționale raportul său anual, precum și rapoarte de ordin continuu în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.DEZVĂLUIREA INFORMAŢIEI DE CĂTRE EMITENȚII ADMIȘI ÎN CADRUL MTF 37. Emitentul admis în cadrul unui MTF dezvăluie public, atât raportul anual, cât și rapoartele de ordin continuu, utilizând, la propria decizie, cu exepțiile prenotate la pct.41, cel puțin unul din următoarele moduri de comunicare: 1) unul sau mai multe ziare cu difuzare naţională prevăzute în statutul emitentului; 2) prin plasare pe propria pagina web oficială; 3) prin intermediul MSI, operator al căruia este Instituția Publică Ediția Periodică ”Capital Market”. 38. Raportul anual al entității admise în cadrul unui MTF urmează a fi dezvaluit public și prezentat Comisiei Naționale în termen de până la 30 aprilie a anului următor perioadei de gestiune, conform formei prescrise în Anexa nr.4 din prezentul Regulament, și care cuprinde: 1) situaţiile financiare anuale ale emitentului; 2) raportul auditorului, în cazul în care situațiile financiare au fost supuse auditului; 3) informații despre evenimentele importante în activitatea emitentului, care s-au produs pe parcursul întregii perioade de gestiune; 4) informații privind tranzacțiile importante (mai mult de 5% din mărimea capitalului social) efectuate cu acţiunile emitentului. 39. Raportul anual al entității admise în cadrul MTF prezentat Comisiei Naționale va fi însoțit de Formularul nr.1, Formularul nr.4, Formularul nr.5 și Formularul 8 din prezentul Regulament. 40. În ceea ce privește rapoartele de ordin continuu, entitatea admisă în cadrul MTF dezvăluie public informațiile privind producerea unuia/unora din evenimentele importante, specificate la pct.28, în cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de 7 zile lucrătoare de la data apariţiei acestora, în modul prevăzut la pct.37 din prezentul Regulament, cu excepțiile prenotate la pct.41. Forma prescrisă pentru respectivele comunicate publice de ordin continuu, în funcție de evenimentul produs, se prezintă în Anexa nr.2 din Regulament. 41. În cazul luării deciziilor privind (i) plata dividendelor, precum și (ii) încheierea tranzacţiilor de proporţii şi/sau a tranzacţiilor cu conflict de interese, entitatea admisă în cadrul MTF, în mod obligator, dezvăluie public informația în unul sau mai multe ziare cu difuzare naţională, prevăzute în statutul emitentului, precum și, opțional, la propria decizie, o poate comunica și prin alte metode din cele specificate la pct.37. Totodată, în raport cu evenimentele enunțate la pct.28 sbp. 11), 13), 17), 18) și 22), organele competente ale emitentului pot decide de a nu dezvălui public această informație, cu condiția că se informează punctual toți acţionarii societății cu privire la producerea acestor evenimente. 42. De rănd cu dezvăluirea publică a informaţiilor de ordin continuu, conform prevederilor pct. 40 și pct.41, emitenții admiși în cadrul MTF, în termen de cel mult 7 zile lucrătoare, vor prezenta concomitent Comisiei Naţionale o notificare cu indicarea evenimentului/evenimentelor ce au survenit, a surselor și datei unde/când acestea au fost dezvăluite public și anexarea, după caz, a copiilor comunicatelor din publicațiile periodice, însoțită de Formularul nr.3 din Regulament, completat doar în partea evenimentului/lor raportat/e. 43. Dacă evenimentele vizate se referă la (i) emisia de noi acțiuni, restructurarea emisiilor anterioare sau la tranzacțiile societății cu propriile acțiuni și/sau (ii) plata dividendelor – atunci Formularul nr.3 va fi suplimentat, în funcție de cazul prenotat, cu Formularele nr.4 și/sau Formularul nr.5 din prezentul Regulament. 44. Emitentul, ale cărui valori mobiliare sunt tranzacţionate în cadrul MTF, va transmite operatorului de sistem care administrează respectivul MTF informaţiile conform reglementărilor operatorului de sistem. Capitolul IV
45. Emitentul, ale cărui valori mobiliare, la ultima zi a perioadei de gestiune și/sau la data raportării, se tranzacţionează în afara pieţei reglementate şi/sau MTF, va prezenta Comisiei Naţionale, în termen de până la 30 aprilie a anului următor perioadei de gestiune, raportul anual, conform formei prenotate în Formularul nr.9 din prezentul Regulament, la care va anexa:DEZVĂLUIREA INFORMAŢIEI DE CĂTRE EMITENTUL TRANZACȚIONAT ÎN AFARA PIEȚEI REGLEMENTATE ȘI/SAU MTF 1) situațiile financiare anuale (prezentate Biroului Naţional de Statistică) și 2) raportul auditorului (dacă a fost efectuat auditul situațiilor financiare anuale). 46. Emitentul tranzacționat în afara pieței reglementate şi/sau MTF este obligat să dezvaluie public în modul prescris la prezentul alineat următoarele informații de ordin continuu: 1) informația cu privire la încheierea tranzacţiilor de proporţii şi/sau a tranzacţiilor cu conflict de interese - se publică în organul de presă prevăzut de statutul emitentului în termen de 7 zile lucrătoare din data adoptării de către organul competent al emitentului a respectivei decizii, precum și, opțional, la propria decizie, poate fi dezvăluită public și prin alte metode din cele specificate în prezentul Regulament. Comunicatul pentru difuzarea publică a acestor informații trebuie să corespundă prevederilor art.83 alin. (24) și, corespunzător, art. 86 alin. (11) din Legea nr. 1134/1997; 2) informația cu privire la plata dividendelor – va fi publicată în cel mult 7 zile lucrătoare de la data adoptării ei în organul de presă prevăzut de statutul societăţii, iar în cazul în care statutul emitentului prevede modul închis de circulație a valorilor mobiliare, informația respectivă urmează, în același termen, a fi adusă la cunoştinţa fiecărui acţionar, precum şi poate fi dezvăluită public, conform hotărârii adunării generale a acţionarilor. 47. De rând cu dezvăluirea publică a informaţiilor de ordin continuu, conform prevederilor pct.46, emitenții, în termen de cel mult 7 zile lucrătoare, vor prezenta concomitent Comisiei Naţionale o notificare cu indicarea evenimentelor ce au survenit și anexarea copiilor comunicatelor din publicațiile periodice și/sau, după caz, a copiei avizului expediat acționarilor societății și a documentului ce ar proba expedierea acestora către acționari. Capitolul V
48. Cerinţele stabilite în prezenta Secțiune se aplică în exclusivitate deținătorilor de valori mobiliare emise de o entitate de interes public, precum şi celor emise de o entitate admisă în cadrul MTF.DEZVĂLUIREA INFORMAŢIEI PRIVIND DEŢINERILE IMPORTANTE DE ACŢIUNI Secţiunea 1 Dezvăluirea informației de către deținătorii de valori mobiliare 49. Deţinătorul de acţiuni, care, individual sau împreună cu persoanele cu care acționează în mod concertat, a dobândit sau a înstrăinat acţiuni cu drept de vot sau valori mobiliare ce pot fi convertite în acţiuni cu drept de vot ale unei entități de interes public și/sau admise în cadrul MTF, este obligat să informeze, conform formei prescrise în Formularul nr.6 din prezentul Regulament, emitentul de valori mobiliare şi Comisia Naţională despre acest fapt în termen de cel mult 4 zile lucrătoare de la data dobândirii sau înstrăinării, în cazul în care în urma acestei tranzacţii atinge, depăşeşte sau coboară sub limita de 5%, 10%, 15%, 20%, 25%, 33%, 50%, 66%, 75% şi 90% din capitalul social al emitentului. 50. Cerinţele stabilite în prezentul Capitol nu se aplică market maker-ului la atingerea limitelor stabilite în pct.49 în cazul în care acesta nu intervine în administrarea emitentului de valori mobiliare în cauză şi nu exercită influenţe pentru a determina emitentul de valori mobiliare să dobândească aceste acţiuni sau să susţină preţul acestora. 51. Persoanele cu funcţii de răspundere ale unei entități de interes public și/sau admise în cadrul MTF, precum și persoanele care acționează în mod concertat cu acestea, sunt obligate să informeze emitentul de valori mobiliare şi Comisia Naţională despre orice tranzacţie efectuată cu acţiunile emitentului respectiv, în termen de cel mult 4 zile lucrătoare de la data dobândirii sau înstrăinării valorilor mobiliare, conform formei prescrise în Formularul nr.7 din prezentul Regulament. 52. Cerințele prenotate la pct.49 şi pct.51 se aplică, inclusiv, și în rezultatul efectelor produse de operaţiunile de convertire, fracţionare sau consolidare, moştenire sau succesiune. 53. Termenul de 4 zile lucrătoare, prevăzut la pct.49 și pct.51, se calculează începând cu ziua imediat următoare datei la care deţinătorul de valori mobiliare: 1) a înregistrat, personal sau prin reprezentant, achiziţionarea sau înstrăinarea valorilor mobiliare ce cad sub incidenţa cerinţelor stabilite în prezentul capitol; 2) ia cunoştinţă despre achiziţie sau înstrăinare ori de posibilitatea exercitării drepturilor de vot, sau, având în vedere circumstanţele, ar fi trebuit să ia cunoştinţă, indiferent care este data la care achiziţia, înstrăinarea sau posibilitatea exercitării drepturilor de vot devine efectivă, sau 3) ia cunoştinţă de operaţiunile care generează obligaţiunea de notificare, altele decât cele de achiziţie sau înstrăinare precizate la sbp.2) din prezentul punct. 54. Cerinţele stabilite la pct.48-52 se aplică persoanei fizice sau juridice în măsura în care această persoană are dreptul de a achiziţiona, a ceda sau a exercita drepturi de vot în una din situaţiile următoare sau în cazul unei combinaţii între acestea: 1) drepturile de vot sunt deţinute de un terţ cu care persoana în cauză a încheiat un acord prin care se obligă să adopte, printr-un exerciţiu concertat al drepturilor de vot pe care le deţin, o politică durabilă comună în ceea ce priveşte gestiunea emitentului de valori mobiliare în cauză; 2) drepturile de vot sunt deţinute de un terţ în conformitate cu un acord încheiat cu persoana în cauză, care prevede transferul temporar şi cu titlu oneros al drepturilor de vot în cauză; 3) drepturile de vot sunt atribuite acţiunilor depuse ca garanţie pe lângă această persoană, cu condiţia ca aceasta să controleze drepturile de vot şi să declare că intenţionează să le exercite; 4) drepturile de vot sunt atribuite acţiunilor pentru care această persoană deţine uzufructul; 5) drepturile de vot sunt deţinute sau pot fi exercitate în conformitate cu sbp.1)-4) de către un emitent de valori mobiliare controlat de această persoană; 6) drepturile de vot sunt anexate acţiunilor depuse pe lângă această persoană, care le poate exercita cum doreşte, în cazul în care nu primeşte instrucţiuni speciale din partea deţinătorului de acţiuni; 7) drepturile de vot sunt deţinute de un terţ în nume propriu sau pe seama acestei persoane; 8) această persoană poate exercita drepturile de vot ca mandatar şi cum doreşte în cazul în care nu primeşte instrucţiuni speciale din partea deţinătorului de acţiuni. 55. Drepturile de vot se calculează pe baza tuturor acţiunilor cu drept de vot deţinute aflate în circulaţie, chiar dacă exerciţiul unora sau tuturor drepturilor de vot este suspendat. De asemenea, notificarea trebuie să se realizeze prin raportare la toate acţiunile de aceeaşi clasă, care au drept de vot. Secţiunea 2
56. Entitățile de interes public şi entitățile admise în cadrul unui MTF sunt, de asemenea, obligate, conform prevederilor prezentului Capitol, să dezvăluie public, precum și să prezinte Comisiei Naționale rapoarte de ordin continuu ce vizează deținerile importante de acțiuni, în următoarele cazuri și condiții:Dezvăluirea informației de către emitenți 1) în cazul în care emitentul primeşte, în conformitate cu pct.49, notificări de la acţionarii săi privind deţinerile importante de acțiuni - acesta este obligat, în modul stabilit la pct.8 și pct.9 și, respectiv, la pct.37 din prezentul Regulament, să dezvăluie public în termen de 3 zile lucrătoare un raport conform formei prescrise în Anexa nr.3 la prezentul Regulament; 2) în cazul în care emitentul efectuează tranzacții cu propriile sale acțiuni, urmare a cărora cota acțiunilor de tezaur atinge, depăşeşte sau coboară pragul de 5% sau 10% din totalul acțiunilor cu drept de vot – acesta este obligat în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data tranzacției să dezvăluie public, în modul stabilit la pct.8 și pct.9 și, respectiv, la pct.37 din prezentul Regulament, un raport conform formei prescrise în Anexa nr.5 la prezentul Regulament. 57. Orice informaţie dezvăluită public conform pct.56, în cel mult 7 zile lucrătoare se notifică Comisiei Naţionale, cu indicarea surselor și datei unde/când această informație a fost dezvăluită public și, dacă e cazul, se anexează copiile comunicatului din publicațiile periodice. 58. Suplimentar, pentru cazul enunțat la pct.56 sbp.2), emitentul va prezenta Comisiei Naționale Formularul nr.4 din prezentul Regulament. Capitolul VI
59. Orice emitent de valori mobiliare, care cade sub incidenţa prevederilor prezentului Regulament şi care este obligat să dezvăluie public informaţia, va asigura un tratament egal tuturor deţinătorilor de acţiuni care se află în aceeaşi situaţie.CERINŢE SUPLIMENTARE DE INFORMARE APLICABILE TUTUROR EMITENŢILOR DE VALORI MOBILIARE 60. Emitentul de valori mobiliare va asigura toate facilităţile şi informaţiile necesare pentru a permite deţinătorilor de acţiuni să-şi exercite drepturile şi va proteja integritatea informaţiilor. 61. Emitentul de valori mobiliare, care cade sub incidenţa prezentului Regulament, este în drept să dezvăluie public şi altă informaţie decât cea prevăzută în Regulament, în limitele legislaţiei cu privire la accesul la informaţie, secretul comercial, protecţia datelor cu caracter personal, precum şi altor prevederi relevante ale legislaţiei. 62. Responsabilitatea dezvăluirii informaţiei de către emitentul de valori mobiliare revine organului executiv al emitentului. 63. Emitentul de valori mobiliare poartă răspundere conform legislaţiei pentru veridicitatea informaţiilor publicate şi/sau prezentate Comisiei Naţionale. 64. Documentele/informațiile care urmează a fi dezvaluite public trebuie să fie semnate, conform competenţei, de către persoanele responsabile ale emitentului. 65. Documentele prezentate pe suport de hârtie Comisiei Naţionale în conformitate cu prezentul Regulament urmează a fi confirmate prin aplicarea semnăturii olografe de către organele de conducere (conform competenţei) ale emitentului de valori mobiliare şi, dacă e valabil, și prin aplicarea ştampilei umede a emitentului de valori mobiliare. Capitolul VII
66. În condiţiile prezentului Regulament vor fi prelucrate doar datele cu caracter personal strict necesare şi neexcesive scopului stabilit, asigurându-se un nivel de securitate şi confidenţialitate adecvată în ceea ce priveşte riscurile prezentate de prelucrare şi caracterul datelor, conform principiilor stabilite de legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal.DISPOZIŢII FINALE 67. Persoanele cu funcţii de răspundere ale emitentului poartă răspundere în conformitate cu legislaţia, în particular în corespundere cu Codul contravenţional al Republicii Moldova nr. 218/2008, pentru nedezvăluirea/neprezentarea la Comisia Naţională a rapoartelor corespunzătoare sau pentru dezvăluirea/prezentarea lor tardivă şi/sau în volum incomplet şi /sau conținând date neveridice, precum şi pentru nerespectarea formelor prescrise de prezentul Regulament. anexa nr.1 anexa nr.2 anexa nr.3 anexa nr.4 anexa nr.5 formularul nr.1 formularul nr.2 formularul nr.3 formularul nr.4 formularul nr.5 formularul nr.6 formularul nr.7 formularul nr.8 formularul nr.9 |